tisdag 8 november 2011

Gunsta grupp 6 vecka 3

31 oktober - 4 november

Att lära sig hitta i skog och natur kan ske på olika sätt. Det kan antingen vara med hjälp av karta och kompass eller med hjälp av det som gruppen fick prova på under tisdagen. Nämligen GPS. Tillsammans med Rytternegruppen berättade skogskonsulenten Tommy Abrahamsson för oss hur en GPS fungerar, dess historia med en efterföljande praktisk del. Här fick deltagarna se vad som händer då man rör sig framåt och vilken information man kan få ut med hjälp av GPS:en, samtidigt som vi njöt av den vackra naturen ute på Björnöns södra udde. Till lunch bjöd Anna-Lena och Camilla på välgrillad hamburgare med tillbehör. Det smakade gott!

På onsdagen riktade vi färden mot Ängsö slott. Denna dag fick gruppen prova på att navigera med hjälp av karta och kompass. Det visades sig att det inte var alldeles enkelt att hitta rätt position på kartan i förhållande till var vi i verkligen var. Om det var kartan det berodde på eller om det var mina ”Anna-Lena´s” bristande orienteringskunskaper låter vi vara osagt. Men vi njöt i alla fall av den vackra naturen och den sköna vindstilla luften.

På torsdagen fick gruppen återigen träffa Skogsstyrelsens kunnige biolog Josefina Sköld. Denna gång fick vi bekanta oss med hennes trädgård, ute i Lillhärad. En mycket intressant dag med både historiska och växtliga blickar, summerade deltagarna innan det var dags att få i sig lite köttfärssoppa. Värmande och gott! Nu tar jag lite ledigt, men ni får träffa mina trevliga arbetskamrater Gret-Lis och Camilla imorgon istället. Ha d´gott/A-L

Hej på er! Den här fredagen hade jag, Gret-Lis, som annars har min grupp i KAK-regionen förmånen att tillsammans med Camilla få träffa Gunsta gruppen. En disig och grå dag var det, men efter en stunds samvaro vid köksbordet var vädret bortglömt. Det var Camilla som hade gruppsamtal som alltid på fredagar. Jag vet av erfarenhet att tiden springer iväg fort under samtalet. Så även den här gången. Hux Flux var det dags för avfärd till Västerås och en förestående Allhelgona helg. Önskar er alla en skööön sådan! På tisdag kommer eran Anna-Lena tillbaka. Vi ses det vet jag! G.