torsdag 14 oktober 2010

Gunsta grupp 1 vecka 3

11-15 oktober

Chips och kakor

Måndag och livet känns härlig när vi sitter i stugvärmen och äter en god frukost tillsammans, det pratas om både ditt och datt. Idag är det Mariannes dag, samtalen rör sig om livets små ting, de som gör en energifylld. Vi är så lyckligt lottade denna dag att en av deltagarna har med sig bullar och tigerkaka som han och hans fru har bakat åt gruppen, enligt gruppen smakade det helt underbart! Jag som inte äter sötsaker fick mig en överraskning, jag fick en CHIPSPÅSE, tack så mycket den var supergod! Efter att Marianne var klar för dagen for vi återigen till stationen och sa hej då till denna sköna förmiddag.

Frost

Tisdag morgon och kylan biter i kinderna och frosten ligger på backen. Trots kylan står det en liten men tapper grupp och väntar på att få åka iväg till skogen för inventering . Efter att vi hade inventerat ett tag satte vi oss ner för en välbehövlig fika, kylan tog på våra krafter. Värmen från fikat fick oss att se skogen med andra ögon, vi bara satt och myste. Vi pratade om livet, Ullared, vad skog och naturen ger oss, hur viktigt det är med gemenskap att få tillhöra, tillföra och få ut något utav dagen. När vi var klara for vi in till stan frusna men glada. Tack för en underbar dag och tack för alla tankar Ni delade med Er av, jag är så stolt över att få vara med Er på Er resa!

Fåren på Vallby
Onsdag och idag begav vi oss till Vallby friluftsmuseum. Där såg vi getter, får, hästar, svin och kaniner.  Vi promenerade omkring och samtalade om djur och hur vi behandlar dem. När vi hade frysigt klar och kände att nu är det dags för lite värme, for vi iväg till Åsby. Innan vi gick in drack vi lite värmande och åt smörgåsar plus bullar och kaka som fanns kvar från måndagen.  Det var ett intressant besök med en massa prylar som vi verkligen ville ha, men som vi avstod ifrån, en annan dag kanske. När vi ändå var i Hallstahammar tog vi oss en titt på gamla bruksstaden, vi njöt av naturen som vi körde förbi på vägen tillbaka till stan. Trötta men glada tog vi farväl av varandra för denna dag.

Älva
Torsdag och skratten hörs vid frukostbordet, trots smärtor och annat så håller detta goa gäng uppe sitt humör. Det är Mariannes dag idag, alla drar sig in i mysrummet. Jag sitter kvar i köket för att göra lite pappersarbete, jag hör inte vad de pratar om MEN jag hör hur de skrattar och uppmuntrar varandra med applåder. Vilket gäng! Här är de måna om varandra, varenda en, om någon är borta så frågar de och undrar över vad som har hänt. Det är så här hela samhället skulle vara, att vi skulle bry oss om varandra lite mer, ge varandra den där lilla stunden som gör hela dagen så bra. Jag kommer att tjata om det om och om igen, jag är så glad över att ha fått lära känna Er. Tack för att Ni finns där för varandra och tack för att jag får ta del av Era liv, Ni är fantastiska ska Ni veta!
Gör nu något riktigt roligt i helgen och ta hand om Er så ses vi igen på måndag!