fredag 8 oktober 2010

Gunsta grupp 1 vecka 2

4-8 oktober

Keramik
Denna underbara måndag samlades vi hos Gudrun för att ha en kreativ stund i keramikens värld. Innan vi började med våra alster tog vi oss en fika, vi passade på att fira kanelbullens dag. Hela rummet fylldes med kreativ energi, det tog inte lång tid förrän de första konstverken började ta form och vilka vackra ting det blev!

Det är alltid lika härligt att se människor som inte trodde att de hade det där ”konstnärliga” i sig, lysa upp och inse att ”Jösses har jag skapat detta?”. När jag såg mig runt i rummet insåg jag att jag är lyckligt lottad som får vara med dessa personligheter i deras färd mot sin framtid. Marianne var med oss idag och jag hoppas att hon känner sig varmt välkommen att följa med oss fler gånger på våra små utflykter. 

Död ved
Idag tisdag var det dags för vår första inventering av död ved i skogen. Vi tog oss en fika innan vi klev in i skogen. Det var skönt att komma in i där eftersom det blåste ganska så rejält, men väl inne så var det så lugnt och rofullt bland träden. Gruppen var så duktig med mätningarna, GPS:sen och att finna träd som vi kunde arbeta med. Jag blev imponerad av hur väl gruppen samarbetade med varandra, alla tog sin uppgift med ro och det pratades om skogen och naturen, det delades kunskaper och erfarenheter, alla lyssnade och insöp hela atmosfären.
När vi var klara klev vi ut ur skogen och traskade ut på vägen. En av deltagarna fick syn på en kopparorm som försökte ta sig över vägen, men som var alldeles för stel för uppgiften. Den fick hjälp av en varmhjärtad deltagare att komma i säkerhet. För att kunna hålla värmen upp i våra kroppar drack vi lite värmande dryck innan vi satte oss i bussen och för att fara hemåt.
Onsdagen kom och vi åt vår goda frukost gemensamt. Dagen till ära hade vi besök av Eva från Arbetsförmedlingen (Köping) och jag hoppas att hon kände sig varmt välkommen trots blåsvädret som höll sig utanför fönstren. Efter frukosten gav vi oss av till Gunstaskogen, med på vår promenad hade vi två underbara hundar som en deltagare hade med sig. Skogen som fanns för några veckor sedan var det inte mycket kvar av, det var stort område som var helt röjt. Gruppen tog en kortare promenad för att snart återvända till stugans värme.
Torsdagen bjöd på ösregn först men det blev bättre och bättre för varje timme som gick. Idag hade vi finbesök av Gret-Lis, arbetsledare för Köpingsgruppen, hon omges alltid av en sån härlig värme. Efter frukosten gick gruppen och Marianne in till sällskapsrummet, de skulle bl a ha samtal om betydelsefulla saker i deras liv. Det som har kommit upp i min tanke hela denna tid med dessa underbara människor är att de imponerar på mig varje dag! Deltagarna har sina svårigheter MEN de orkar vara med mig dag efter dag trots allt. Jag önskar att fler fick ha den förmånen att se Er kämpa så starkt för att hitta en ljusare framtid! Ta hand om Er, jag önskar Er en varm och härlig helg!